חייגו אלינו : 054-5663924

מי הוא יועץ המשכנתאות?

יועץ משכנתאות פרטי

שוק יועצי המשכנתאות בישראל הינו שוק פרוע ביחס למצב במדינות המערב בכלל ובארה"ב בפרט. הדבר בא לידי ביטוי בחוסר רגולציה וחוסר פיקוח של הרשויות ובכך שאין בתחום חשוב זה גוף מרכז המסמיך או מפקח על הפעילות והאתיקה של היועצים.

בעצם כל אדם רשאי לקרוא לעצמו כיועץ המשכנתאות ולהציע מתן שירותים בתחומים הפיננסיים וזאת ללא קבלת הסמכה כלשהי. בשונה מישראל, בארה"ב ברוקר למשכנתאות הינו מקצוע שמקבל הסמכה מגוף פדראלי ומפוקח ע"י מספר רשויות רלוונטיות. בישראל קמו בשנים האחרונות מספר איגודים מקצועיים שאף אחד מהם אינו מוכר עד כה ע"י אף גורם רשמי שמהווים מעין איגוד היועצים למשכנתאות בישראל. קיימת אף מחלוקת פנימית בין האיגודים מאחר וכל אחד מהם מקדם אג'נדה אחרת וזאת אחת הסיבות שאין גורם אחד המרכז את פעילות היועצים בישראל.

עבודתו של יועץ המשכנתאות היא עבודה חשובה מאוד, כי בעצם יועץ מקצועי מייצג אך ורק את הלקוח ולא את הבנק ולכן תפקידו לבנות ללקוח את העסקה הכדאית ביותר ולאשר אותה בבנק ובתנאים הטובים ביותר שניתן לקבל בשוק. כמו כן הבנק שואף לרווחיות הגבוה ביותר ותפקידו של היועץ לבנות הרכב הלוואה שיטיב עם הלווים ולא עם הבנק. כמו כן תפקידו של היועץ גם לכוון את הלקוח לעסקה נכונה ולא לאשר את המשכנתא בכל מחיר גם אן העסקה אינה מתאימה ללקוחה.

אז איך בכל זאת לבחור יועץ מקצועי ואמין?

• חשוב לברר את השכלתו וניסיונו במקצועי של היועץ בתחום המשכנתאות. חשוב לבחור יועץ ששימש בתפקידי ניהול וחיתום בבנקים למשכנתאות, ובעל קשרים ומעורבות במערכת הבנקאית.

• יש לברר מה הוותק של היועץ בתחום הייעוץ, מי הלקוחות בהם טיפל ומה התוצאות. מומלץ לשוחח עם מספר לקוחות שקיבלו את השירות ולקבל את התרשמותם.

• יועץ המשכנתאות הוא יועץ למשכנתאות ולמשכנתאות בלבד. מי שעוסק במספר תחומים במקבים כגון: עו"ד, מתווך, יועץ מכירות בפרויקט בנייה או רואה חשבון הוא אינו יועץ משכנתאות ולכן כדאי לפנות ליועצים שזהו תחום עיסוקם העיקרי והבלעדי.

• בשיחה בסיסית עם היועץ, ניתן להתרשם מבקיעותו והבנתו בתחום. יש לברר מול אילו בנקים הוא עובד, מה רמת הדרג של מנהלים המערכת שהוא מכיר ושהוא בעל הסמכה קונקרטית מול לפחות 4 בנקים למשכנתאות. כל בנק מאשר את חברת הייעוץ באופן פרטני ומי שאינו מאושר באופן רשמי, הדבר בעיתי עד מאוד.

• חברותו של היועץ בלשכת יועצי המשכנתאות כזאת או אחרת אינה מהווה שום אינדיקטור למקצועיות או ניסיון של היועץ מאחר וכללי הקבלה ללשכת היועצים אינם אחידה ולא מפוקחת כלל, לכן כמעט כל אחד בעצם יכול להיות חבר בלשכת היועצים והברוקרים למשכנתאות.

• יועץ איכותי ומקצועי הוא לא יועץ זול- יועץ המשכנתאות המוכן לקחת את הלקוח בכל מחיר ולעשות עבורו כל עבודה הוא ככל הנראה יועץ משכנתאות שלא מכיר היטב את העבודה ואין לו מספיק לקוחות. תפקידו של היועץ לבנות את עסקת המשכנתא, לתת יעוץ אישי, לאשר את הרכב ההלוואה ואת התנאים בצורה אופטימלית ולתת ליווי מקצועי ללקוח ולא מעבר לכך, ולכן מי שמציע לעשות עבורכם "הכל", יתכן ולא יעשה דבר.

• תיזהרו מיועצים הצצים! ישנם לא מעט עובדי בנקים שפרשו או פוטרו לאחר תקופת עבודה מצומצמת בבנק, בחברת ייעוץ או במקום עבודה נושק לתחום הפיננסים או הבנייה ומנסים להיכנס לתחום ייעוץ המשכנתאות בלי להבין בזה דבר. התחום מצריך ידע מעמיק מאוד בתחומים רבים כגון: בנקאות/ פיננסים/מימון/תחום משפטי/ עניינים אשראיים וגם בתחום בנייה וכו' ולכן נדרשת מקצועיות רבה מאוד על מנת לעסוק בתחום בצורה מקצועית ולכן מומלץ לתת לעניין תשומת לב לפני בחירת היועץ אשר יסייע לכם לבנות את העסקה הגדולה של חייכם.

• נכתב ע"י מר רוס לוין M.A. כלכלן ומשפטן, מומחה בתחום המשכנתאות, מנהל ובעלים של "רוס לוין ייעוץ משכנתאות ופיננסים" ששימש בעבר כמנהל סניף בנק למשכנתאות ומנהל מרכז משכנתאות טלפוני בנקאי.

www.roslevin.co.il 054-5663924, 054-7554024

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות
WhatsApp chat