חייגו אלינו : 054-5663924

רכישת דירת עמידר

לאחרונה אני נשאל על האופן, בו רוכשים דירה מעמידר וזאת מאחר ודיירי עמידר רבים המעוניינים לרכוש את הנכס בו הם מתגוררים שנים רבות, לא מקבלים מענה הולם מהרשויות השונות. אנסה לחדד מספר נקודות היכולות לסייע בהחלטה חשובה זו.

לאחרונה חברת עמידר יצאה במבצע מכירת הדירות לזכאים. המבצע אומר שדייר זכאי לקבל הנחה בעת הרכישה עד לגובה של 85% משווי הדירה ואם גר לפחות חמש שנים בנכס. חובה להציג תעודת זכאות שאותה ניתן להנפיק בעמידר עצמה או בכל אחת מהבנקים למשכנתאות. ההנחה היא פועל יוצא של מספר שנות מגורים בנכס. ככל שהדייר מתגורר בנכס זמן רב יותר, כך ההנחה לה זכאי גבוהה יותר.

לאחר הגשת הבקשה לרכישה ותשלום האגרה בצירוף תעודת הזכאות, תחושב לדייר גובה ההנחה לה זכאי במקום וישלחו 2 שמאים עצמאיים להערכת הנכס. ממוצע ההערכה של 2 השמאויות בקיזוז גובה ההנחה שחושבה, זהו מחיר הנכס שאותו יידרש לשלם הדייר על מנת לרכוש את הנכס. חשוב לזכור שעל הנכס הנרכש בהנחה, חלות מגבלות מכר ושכירות בחמשת השנים לאחר הרכישה ומאחר ומתן ההנחה הינה תנאי לעמידה בתנאי הרכישה.

נשאלת השאלה, כיצד משיגים את המימון הנדרש לצורך רכישת הנכס וכיצד מקבלים את ההחלטה אם לרכוש את הנכס? ראשית כל יש להחליט האם כדאי לרכוש את הנכס. מומלץ לקבל הצעת מחיר לרכישה לאחר ההנחה מחברת עמידר ולראות האם המחיר הסופי אכן אטרקטיבי ביחס לנכסים באזור וביחס למחיר השוק. לעיתים קרובות הערכות השמאי רחוקות ממחיר השוק ואינם משקפות את המציאות בשטח. כמו כן רוב דירות עמידר ממוקמות בשכונות "בעיתיות" ולכן יש לבדוק את סחירות הנכס ואופציות עתידיות כמו פינוי בינוי שעלולות לעלות משמעותית את שווי הנכס. לאחר קבלת ההחלטה בנוגע לרכישת הנכס, יש לבחון אפשרויות של מימון הרכישה. במידה ויש ברשותכם את ההון העצמי הדרוש, יש לשקול האם להשתמש בו לצורך תשלום הרכישה או עדיף אולי לשמור חלק מההון העצמי ולהשתמש בכספי המשכנתא מאחר ומשכנתא זאת ההלוואה הזולה והארוכה ביותר שניתן לקבל בשוק ומועד נטילת המשכנתא חייב להיות רק בזמן רכישת הנכס.

הדרך לקבל את המשכנתא היא באמצעות הנפקת תעודת זכאות שמאפשרת לקבל אשראי מבנקים למשכנתאות במסלולים ובתנאים שקבעה המדינה (זה לא המסלולים הנוחים והזולים ביותר) והאופציה השנייה היא לקבל משכנתא מכספי הבנק וזאת תוך ניהול מו"מ עם הבנק על מסלולי ותנאי ההלוואה. חשוב לזכור שבנקים למשכנתאות לא חייבים להעמיד אשראי לרוכש דירה מעמידר גם אם הדייר הוא זכאי של משרד השיכון מאחר ומשרד השיכון מינה את הבנקים למשכנתאות כגוף שבוחן את התאמתו של הלקוח לקבלת האשראי בשם המשרד ולכן גם על מנת לקבל משכנתא לזכאים יש לעמוד בקריטריונים של הכנסות, התנהלות תקינה בחשבון הבנק, אי מוגבלות בעבר, יחס ההחזר מול ההכנסות, גיל הלווים וכו'. מומלץ מאוד לבחון בניית מסלולי ההלוואה באופן חכם, כך שתחסכו כספים רבים לאורך בשנים בתשלומי ריביות עודפות והפרשי הצמדה.

נכתב ע"י מר רוס לוין M.A. כלכלן ומשפטן, מומחה בתחום המשכנתאות, מנהל ובעלים של "רוס לוין ייעוץ משכנתאות ופיננסים" ששימש בעבר כמנהל סניף בנק למשכנתאות ומנהל מרכז משכנתאות טלפוני בנקאי.

www.roslevin.co.il 054-5663924, 054-7554024

יועץ משכנתאות | ייעוץ משכנתא  | ייעוץ משכנתאות

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות
WhatsApp chat