חייגו אלינו : 054-5663924

רכישת דירה מקבלן מנקודת מבט אחרת

רכישת דירה מקבלן מנקודת מבט אחרת מי לא חולם על רכישת דירה חדשה מקבלן. עיצוב מותאם אישית, מסירת המפתח במועד, הדירה באחריות מלאה, בחירת אביזרים באופן אישי ומותאם לצרכים, בחירת כיווני אויר, בחירת קומה ועוד.. כל אלה ועוד הם הכותרות והסיבות שכתוצאה מהם רבים בוחרים לרכוש דירה חדשה על פני דירת יד שנייה ואף משלמים מחיר גבוה יותר.

היום אני רוצה להתייחס דווקא לא לצד האשראי או הכלכלי של כדאיות רכישת דירה חדשה והסכנות הטמונות ברכישה, אלא דווקא להסתכל על הדברים בפרספקטיבה אחרת. החלטתם לרכוש דירה חדשה? אז כדאי שתתנו דעת גם לנקודות הבאות, שבבדיקה מוקדמת עלולות לחסוך לכם עד 10% ממחיר הדירה, וגם להבטיח את בעלותכם מבחינה משפטית.

• בדקו האם לקבלן יש ליווי פיננסי שזהו בעצם בנק המלווה את הפרויקט ומנפיק ערבויות לכל סכום כסף שיופקד לחשבון הפרויקט של הקבלן. זה חשוב ואפילו חשוב מאוד!!!
• בדקו האם יש לפרויקט היתר בנייה ובמידה וכן, תוודאו שהדירה המוצעת לכם מתאימה מבחינת התאום והגודל לזה הרשום בהיתר. במידה ואין היתר, יש לוודא באיזה שלב נמצא האישור ותשלמו רק סכום של 7.5% מערך הדירה לפקודת עורך דין נאמן.
• בדקו את המפרט הטכני. המפרט זהו מסמך המפרט משפטית ותכנונית איך תראה הדירה שלכם. מה גודלה, מה גודל של כל חדר וחלל. ממה עשויים האביזרים השונים ואפילו כמה שקעים יהיו בכל חדר ומה מיקומם. על חלק זה של ההסכם בניגוד לחלקים אחרים, ניתן לנהל מו"מ מעמיק ואף להגיע להצלחות רבות שבעתיד יחסכו כספים רבים. חלק זה של הסכם הרכישה הוא מהותי מאוד מאחר ומתאר את הדירה שתקבלו בסוף הבנייה ולכן כל פרט שלא תכללו ותרצו לשנות בהמשך, תיאלצו לשלם כמעט בוודאות דמי שינוי. לפני חתימה על החוזה ניתן לקבל מהקבלן תוספות רבות ללא תשלום נוסף וגם להכליל אופציה לשינויים רבים לפני תחילת בניית הדירה שבמידה ותממשו אותם, לא יעלו לכם דבר.
• מומלץ להשתמש בשירותי עו"ד שמייצג אתכם ולא את הקבלן. בעת רכישת הנכס, הינכם נדרשים לרוב לשלם שכר טרחת עו"ד בגובה של 1.5% משווי הדירה בתוספת מע"מ. בניגוד ללוגיקה, אותו עורך דין
אינו מייצג אתכם למרות שאתם אלה שמשלמים לו את שכר הטרחה. הכספים נגבים בגין עלויות הרישום ולא בגין ייעוץ משפטי ולכן חשוב שאיש מקצוע יראה את החוזה בטרם חתימתו. • במידה והנכס נמסר לכם באיחור של חודשיים ומעלה, תהיו זכאים לתשלום שכר דירה בהתאם להוראות החוק. חשוב לדעת זאת ולעלות את זה מול הקבלן במקרה הצורך.
• עניין האחריות הוא עניין חשוב מאוד. בעת קבלת המפתח חשוב לערוך בדק בית ולהביא לידי ידיעתו של הקבלן כל בעיה או פגם שיש בנכס והקבלן מחויב לתקן זאת. תקופות האחריות מפורטות בכל חוזה רכישה ואף בחוק ולכן הדבר אינו נתון למו"מ.
• מחיר הדירה, פריסת התשלומים וההצמדות השונות גם כן ניתנות למו"מ. ישנם קבלנים גמישים יותר ויש פחות, אך חשוב לבדוק ולבצע השוואה בין מספר קבלנים על מנת לדעת מהי הגמישות של כל אחד. כמו כן במידה וניתן, מומלץ להתייעץ עם אלה שכבר רכשו מאותו קבלן על מנת לוודא את גבולות הגמישות.

• נכתב ע"י מר רוס לוין M.A. כלכלן ומשפטן, מומחה בתחום המשכנתאות, מנהל ובעלים של "רוס לוין ייעוץ משכנתאות ופיננסים" ששימש בעבר כמנהל סניף בנק למשכנתאות ומנהל מרכז משכנתאות טלפוני בנקאי.www.roslevin.co.il [email protected] 054-5663924, 054-7554024

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות
WhatsApp chat