חייגו אלינו : 054-5663924

מהי תוכנית מחיר המטרה לרכישת דירות חדשות

משרד הבינוי צפוי לפרסם מרכז ראשון לדירות במחיר מטרה. מטרת המכרז לקבוע מחירי דירות שיהיו נמוכים ב-20% ממחירי השוק. במרכז יכללו 3000 יחידות דיור בראש העין ובהמשך עוד אלפי דירות באזורים שונים בארץ. מכרזי מחיר מטרה יחויבו קבלנים ויזמים לבנות 80% מהדירות בפרויקט בהנחה של 20% ממחיר השוק באותו אזור. השמאי הממשלתי יקבע את מחיר הקרקע וממנו יופחת שיעור הסבסוד על הדירה. מי שיזכה במכרז, הוא אותו קבלן שיציע את המחיר הגבוה ביותר על הקרקע תוך שהוא לוקח בחשבון את המחיר המופחת. הקבלנים יחויבו לשמור על סטנדרט בנייה גבוה ולכן הדירות יתאימו גם למשפרי דיור. לרוכשים בפרויקטים "מחיר מטרה", לא תהיה אפשרות למכור את הדירה בחמש השנים הראשונות אלא לגור בה או להשכירה.

כיצד התוכנית תשפיע על ירידת מחירי הדירות?בשיטה זו, המדינה מבטיחה שיווק דירות חדשות במחיר סופי נמוך יותר ב 20% ממחיר השוק היום. כך המדינה מנסה לקבוע מעין מחירות דירות עם מחירים נמוכים יותר באזורים שונים בארץ. המטרה היא שגם קבלנים שאינם חלק מהתוכנית ובעלי דירות יד שנייה, המעוניינים למכור את הדירה, יבינו כי עומם מולם תחרות חדשה ובכך תתחיל הפחתה של מחירי הדירות האחרות שאמורה לפי התוכנית לגרום למחירי שוק כולו לרדת כלפי מטה.

הדירות שישתתפו בתוכנית, הם דירות בשטח שבין 60-150 מ"ר. מחיר הדירה יקבע במכרז ויחייב את הקבלן למכור את הדירה במחיר הנמוך ממחיר השוק באותו אזור בכ- 20%. השוק צפוי לבצע מעין התאמת המחירים באותו האזור, כנגזרת ממחירון החדש.

מי יהיה זכאי לרכוש נכס במסגרת התוכנית? התוכנית מיועדת לחסרי דירה ולמשפרי דיור כאחד. כל מי אין לו דירה בבעלות או מתכנן למכור דירה קיימת ולעבור לדירה גדולה יותר או חדשה, יהיה זכאי להשתתף בתוכנית.

הדירות יהיו זמינות לרכישה מיד עם שיווקם תוך פרק זמן קצר. בשלב הראשון היזמים יציעו מחיר לרכישת הקרקע במסגרת מכרז. לא יקבע מחיר מינימום לקרקע ובכך האפשרות לזכות במכרז גם במחיר נמוך אכן קיימת והדבר עלול להוזיל את עלויות הקרקע ובכך את העלות הסופית של הדירה. לאחר הזכייה במכרז, היזם יפרסם את הדירות למכירה כפי שנעשה גם היום ויחתום על הסכמי מכר עם הרוכשים הפוטנציאליים.

הרוכשים יוכלו לפנות בדרך הרגילה כפי שמקובל היום ולקבל את המימון מהבנקים למשכנתאות באמצעות פניה ישירה או באמצעות יועצי המשכנתאות ולקבל את המימון בהתאם לקריטריונים של הבנקים השונים ובהתאם להוראות בנק ישראל. אחוז המימון ייגזר מעלות הדירה בחוזה ו/או בשמאות והמימון המקסימאלי שניתן לקבל כיום לרכישת דירה הוא 75% לכל היותר משווי הנכס ולמשפרי דיור עד 70% כל עוד לא מכרו את הנכס שבבעלותם. באמצעות פניה נכונה לבנקים ותוך הצגת הנתונים באופן נכון, ניתן להגדיל את המימון הנדרש למקסימום.
נכתב ע"י מר רוס לוין M.A. כלכלן ומשפטן, מומחה בתחום המשכנתאות, מנהל ובעלים של "רוס לוין ייעוץ משכנתאות ופיננסים" ששימש בעבר כמנהל סניף בנק למשכנתאות ומנהל מרכז משכנתאות טלפוני בנקאי.

www.roslevin.co.il 054-5663924

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות
WhatsApp chat