חייגו אלינו : 054-5663924

כל מה שרציתם לדעת על פטור ממע"מ לרוכשי דירה ראשונה

נכון להיום החוק טרם עבר בכנסת ולכן כל המהומה התקשורתית והצהרות של הפוליטיקאים הם בגדר דיבורים בלבד. רק לאחר שהחוק יעבור בועדות הכנסת השונות כולל שלושת ההצבעות במליאת הכנסת, יהיה אפשר לומר בוודאות על מי חל החוק ומה יקבל רוכש הדירה.

אז מה מתוכנן?

1. מתן פטור ממע"מ שעומד כיום על 18% לרוכשי דירה חדשה מקבלן ששווי לא עולה על 1.6 מליון ₪. לכל אזור/עיר/שכונה ייתן מדרג מחירים מקסימאלי למטר בנוי ואם עסקת הרכישה תהיה בגבולות המחיר שיקבע לאזור בו תרצו לרכוש דירה, תוכלו לקבל את ההטבה. לצורך הדוגמא בשכונות המבוקשות והאיכותיות של חדרה, המחיר צפוי לעמוד על 1.2 עד 1.3 מליון ₪. אם אכן נניח תרכשו דירה בשכונת ניסן ומחיר הדירה יעמוד על 1.3 מ' ₪, בפועל תשלמו כ 1.1 מ' ₪ ואכן תחסכו כ 200.000 ₪. עדיין לא ברור האם תיאלצו לשלם את הסכום ובהמשך לקבל החזר מע"מ או שהמחיר יופחת ממחיר התמורה. ככל הנראה המחיר יופחת ממחיר הרכישה. יש לקחת בחשבון שעדיין מי שנוטל משכנתא, יצטרך לעמוד ביחס אחוז המימון הנדרש כיום ועניין המע"מ לא יוכל לבוא במקום ההון העצמי, אך ההון העצמי יופחת בהתאם להפחתת המע"מ. (אילו הייתם רוכשים במחיר של 1.3 מ', מינימום ההון העצמי הנדרש הינו 325.000 ₪ ולאחר הפחתת המע"מ סביר להניח, כי ההון העצמי שיידרש יהיה 275.000 ₪ בלבד,הפחתה של 50.000 ₪ מההן העצמי).

2. מי יקבל את ההטבה- לפי התוכנית המתגבשת מי שיקבל את ההטבה הם: אזרחי ישראל ששירתו שירות צבאי או שירות לאומי (אחד מבני הזוג לפחות) ואינם בעלים של דירה ולא היו רשומים כבעלי הדירה מ 1995. שטח הדירה יהיה בגודל 60-140 מ"ר ויהיה בסטנדרט בנייה כפי שיקבע החוק. מי שלא שירת שירות צבאי, ההטבה שיקבל תהיה עד סכום נמוך משמעותית, אך טרם גובש הסכום באופן סופי. אם אכן שירתו בצבא, עליהם לעמוד גם באחת התנאים הבאים:

א. זוגות נשואים (לרבות ידועים בציבור) עם ילד אחד לפחות.

ב. רווקים בני 35 ומעלה

ג. משפחה חד הורית (אם או אב עם ילד אחד לפחות)

ד. זוגות ללא ילדים שאחד מבני הזוג בן 35 ומעלה.

ה. אדם שזכאי לקצבת נכות או בעל דרגת נכות של 75%.

גם מי שנדחה משירות צבאי ביוזמת המדינה, למרות שביקש לשרת שירות צבאי או אזרחי, יהיה זכאי ככל הנראה להטבה.

3. כל מי ששואל את עצמו האם יקבל החזר מע"מ על דירה שרכש לאחרונה או שרכש לפני כניסת החוק לתוקף ואפילו לא קיבל את הנכס, יכול להפסיק לצפות, כי לא יהיה בשום מקרה החזר בדיעבד ואף מי שחתם על הסכם אופציה לרכישה או ביטל רכישה ככל הנראה לא יהיה זכאי לפטור ממע"מ.

4. ההטבה תחול אך ורק על רכישת דירה חדשה ישירות מקבלן ובבנייה רבויה (רב קומות עם 6 יח' דיור לדונם) ולא תחול על דירות יד שנייה או על רכישת קרקע ובנייה עצמית וגם לא על רכישת בתים צמודי קרקע מקבלן.

5. נכון לעכשיו ההטבה גם לא תינתן לעולים חדשים ומי שלא שירת שירות צבאי או לאומי. כל אלה בשלב זה יצטרכו להסתפק בדירה ששווי עד 600.000 ₪ (ככל הנראה מספר זה יעלה מאחר ואינו מציאותי)

במידה ואתם לא בטוחים לגבי הסטאטוס האישי שלכם מאחר ואינכם "נופלים" לאף אחת מההגדרות הללו באופן מוחלט, כדאי מאוד יהיה לקבל ייעוץ פרטני לאחר החקיקה הסופית של החוק וזאת בטרם חתימה על חוזה הרכישה. כמו כן מאוד לא מומלץ לנסות "לתחמן" את המערכת, מאחר ובחוק מוגדרות גם סנקציות כספיות כבדות מאוד למי שינסה לקבל את ההטבה שלא כחוק. הסנקציה המתוכננת היא כפל תשלום מע"מ למי שינסה לרמות את המדינה.

נכתב ע"י מר רוס לוין M.A. כלכלן ומשפטן, מומחה בתחום המשכנתאות, מנהל ובעלים של "רוס לוין ייעוץ משכנתאות ופיננסים" ששימש בעבר כמנהל סניף בנק למשכנתאות ומנהל מרכז משכנתאות טלפוני בנקאי.

www.roslevin.co.il 054-5663924, 054-7554024

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות
WhatsApp chat